A A A K K K
людям з порушенням зору
Відділ освіти, охорони здоров'я, культури, сім'ї, молоді та спорту Іршавської міської ради

Іршавський міський Центр позашкільної освіти

Дата: 05.03.2024 14:53
Кількість переглядів: 6

Декілька днів тому ми писали, що музей отримав дві копії світлин з часу спорудження у 1928 році транспортного мосту через річку Іршавка. На них добре видно один з етапів будівництва, коли уже було зведено основні арочні конструкції.

Цікаво, що цій роботі передувала доволі велика підготовча робота. На початку року комітатський уряд оголосив тендер серед приватних будівельних компаній на спорудження мосту в Іршаві, який знаходився на крайовій дорозі «Сільце-Білки». Паралельно з цим вирішувалася ще низка технічних питань. Зокрема перед дорожньою службою було поставлено ряд першочергових завдань:

- визначити, звідки можна брати гравій та пісок для приготування бетонної суміші (з якої річки, по яких дорогах і яка відстань для транспортування);

- звідки можна брати гравій для підсипки проїжджої частини дороги;

- звідки можна брати річну гальку, гальковий камінь та камінь для облицювання бетонних стовпів циклопічною кладкою.

Одночасно було визначено і кінцевий термін подання документів на тендер, який обмежувався 25 квітня 1927 року.

Наявні документи говорять, що більшість будівельного матеріалу передбачалося брати на місці, що, суттєво здешевлювало роботи. Так, зокрема, гравій та пісок повинні були брати з річки Боржави у районі с. Березька Розтока (нині с. Мала Розтока) за 1 км. по сільській дорозі. Пісок був прямо на місці, а гравій для бетону (андезит) знаходився на околиці Іршави за 1 км. від мосту по сільській дорозі.

Хто проектував міст та яка будівельна організація займалася спорудженням наразі невідомо, але є згадки про приватного підприємця Лео Шорра (Leo Schorr) з Кам’янського, з яким був підписаний договір на теслярські роботи.

На початку робіт було виділено і обгороджено прилеглу територію майбутнього будівельного майданчика, прокладено нову тимчасову обхідну дорогу, щоб місцеві жителі могли безпечно і безперешкодно пересуватися у даному районі.

Роботи почалися на початку травня і за доволі короткий строк було виконано доволі великий об’єм робіт. Звіт від 25 травня про виконані підготовчі роботи та поточні витрати свідчить:

«1) Зроблений насип з річкового гравію по обидва боки мосту загальним об’ємом 42.28м3 – 824.07 Kč;

2) Доставка річкового піску - 25 м3 – 1.375 Kč;

3) Встановлення водостічної труби (10 м.) - 585 Kč;

4) Встановлення огорожі із стовпів та дроту на 280 м. – 1.960 Kč;

5) Вирубування акацій - 30 Kč;

6) Додаткове: доставка деревини різних розмірів, балки, бордюри, пазові стовпи, стійки, поручні. Всього 21.17м3 – 3.033 Kč;

7) Мостини (дошки) різної довжини (3.2 м. та 5 м.) – 4.508.80 Kč;

😎 Трамбування, забивання паль – 3.780 Kč;

9) Зачистка круглих отворів у дерев’яних кріпленнях – 2.222.85 Kč;

10) Закладання мостин – 774.95 Kč;

11) Демонтаж тимчасового мосту - 500 Kč;

12) Землеустрій і т.п. – 2.200 Kč;

Всього витрачено: 21.794.27 Kč. З цього забрано деревини на дрова: 1400 Kč.

ВСЬОГО до виплати: 20.394.33 Kč.»

Підготовчі роботи вимагали залучення різноманітних фахівців. Так, доставка бурової установки була покладена на Василя Вожняка (Возняка), Гершкович Людвіг займався відправкою взятих взірців ґрунтів, Бір Вілем забезпечив робочим приладдям (водовага, лопати, шурупи, цвяхи), а Розенберг Шимон - мотузками, відрами, тощо, Грюнбергер і Лебович поставили дерево для риштувань.

Окрім загальних підготовчих робіт проводилося і буріння (зондування) ґрунту, яке мало дати відповідь про основу майбутнього мосту. У середу, 11 травня бригада робітників під командою старшого будівельного майстра інженера Р. Томашека приступила до початкових бурильних робіт. Розпочали з правого боку річки і за день пройшли на глибину 2.20 метрів. Як свідчить звіт, ґрунт складався із одиночних (т.зв. бродячих) валунів, гравію та піску. На глибині 7 метрів роботи уповільнилися, бо буріння через величезні валуни потребували додаткових зусиль. Цікаво, що на глибині від 26.6 до 27 метрів проходив шар бурого вугілля. Загалом за 12 робочих днів досягли глибини майже 35 метрів. Потім було зроблено аналогічне буріння для другого стовпа, яке засвідчило, що на даній ділянці технічно дозволяється ставити залізобетонну конструкцію великої ваги.

Всю роботу виконала бригада місцевих робітників серед яких згадуються іршавчани Меренич Юрій, Ваш Ілля, Поляк Степан та Химинець Василь і Химинець Павло з Доробратова.

На жаль, відсутність інших документів не дозволяє прослідкувати всі етапи будівництва мосту. Єдина достовірна згадка, на даний час, це стаття у чехословацькому збірнику 1933 року в якому міститься повідомлення, що «…міст №10 через річку Іршаву в селі Іршава на 4.89 кілометрі крайової дороги Сільце-Білки, зданий в експлуатацію у 1928 році».

Сама споруда привертає до себе увагу цікавими формами – дугоподібними арками, які на берегах поступово переходять у горизонтальні лінії за допомогою локальних з’єднань.

P.S. Автором двох світлин є фотограф Нандор Бьом, який мав фотобізнес на теренах нашого регіону, але це вже інша історія.

 

 

 


« повернутися

Вхід для адміністратора

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень